.

Календар подій

 123456
78910111213
14151617181920
21222324252627
282930    

СТРУКТУРА НАУКОВО-ДОСЛІДНИЦЬКОЇ РОБОТИ ТА ТЕХНІЧНІ ВИМОГИ ЩОДО ЇЇ ОФОРМЛЕННЯ
Наукову роботу учень виконує самостійно, дотримуючись рекомендованої структури та вимог до технічного оформлення.
Структура науково-дослідницької роботи
1. Титульна сторінка
2. Зміст
У змісті вказуються заголовки розділів (підрозділів) та сторінки, на яких вони розміщені.
З. Вступ
У вступі розкриваються актуальність теми, мета, основні завдання, предмет і об'єкт дослідження, структура роботи. Структура вступу:
Актуальність;
Мета;
Об'єкт;
Предмет;
Завдання;
Методи дослідження; Інформаційна основа; Практична значимість; Структура роботи.
4. Основна частина
Ця частина складається з двох-трьох основних розділів, які, у свою чергу, можуть поділятися на два-три підрозділи і за змістом повинні відповідати направленості теми, підпорядковуватись основній меті та завданням, мати приблизно однаковий обсяг.

5. Висновки
Обов'язкова частина наукової роботи, яка містить узагальнення з викладом прогнозу діяльності об'єкту досліджень у перспективі.
6. Додатки
До них слід включати допоміжні матеріали (таблиці, схеми, ілюстрації, гербарії, колекції тощо). Кожний додаток починається з нової сторінки, у правому верхньому куті пишуть слово "Додаток". Якщо в роботі декілька додатків - їх нумерують арабськими цифрами (наприклад: "Додаток 1"). Сторінки в додатках нумерують у межах одного додатка. Посилання на додатки в тексті робити обов'язково.
7. Список використаної літератури
У літературних джерелах і наукових виданнях вказують прізвище, ініціали автора, повну назву книги, місце видання, видавництво, рік видання, кількість сторінок. Для статей, що опубліковані в періодичній пресі, зазначають прізвище, ініціали автора, назву статті, назву журналу чи газети, рік видання, номер журналу чи дату виходу газети, сторінки статті:
Список використаної літератури:
1. Конституція України. - К.: Юридична література. 1996. - 50 с.
2. Про невідкладні заходи щодо забезпечення функціонування та розвитку освіти в України: Указ Президента України від 4 липня 2005 р. №1013/2005//Уряковий кур'єр. -'2005. - 5 липня.
3. Царенко А.В., Яцук Г.Ф. Валеологія. Підручник для 8-9 класів загальноосвітніх шкіл. - К.: Генеза, 1998.-136 с.
4. Ільченко В.Р., Гуз К.Ж. Довкілля - 5. - К: Торгово-видавниче бюро ВНУ, 1996. - 240 с.
5. Зелені скарби України/С.А.Генсірук, В.О.Кучерявий, Л.Й.Гайдарова, В.Д.Бондаренко; За ред. С.А.Генсірука. - К.: Урожай. 1991. - 192 с.
6. Чому рослини лікують/М.Я.Ловкова, А.М.Рабінович, С.М.Пономарьова та ін. - М: Наука, 1990. -256 с.
7. Бабрицька В,І, Гринькова М.В.. Валеологія: Навч. посібник для студентів вищих
навчальних закладів освіти: В 2 ч. - Полтава: "Скайтек", 2001. - Ч.І. - 146 с.
8. Вербщький В.В. Педагогічні принципи особистісного підходу до роботи з
цілеспрямованим учнем/ЛРозвиток біологічної освіти в Україні. Матеріали Всеукраїнської
науково-методичної конференції 26-27 вересня 2006 р. - Мелітополь, 2006. - 4-8 с.
9. Володимир Вербщький. Організаційно-методичні засади еколого-натуралістичної роботи позашкільних навчальних закладів (2003-2008 роки)//Рідна школа. - 2006. - №8 (919), серпень. - 5-9 с.
10. А.Заднепровская, Т.Скуратовская. Нематериальное мотивирование: несколько
зффективньгх секторов/Ютдел кадров. - 2004. - №1-2. - 22-23 с.


8. Робота повинна містити також тези, відгук наукового керівника і рецензію провідного спеціаліста.

Тези - це стисло сформульовані основні положення статті, лекції, доповіді. Тези позбавлені деталей, пояснень, таблиць, ілюстрацій тощо. їх подають у вигляді цитат з першоджерела або формулюють власними словами. Кожна теза, що містить нову думку, пишеться з абзацу. Реквізити:
Прізвище та ініціали (ім'я) автора. Місце написання. Заголовок (назва доповіді).
Текст.
Іванов Іван Васильович,
учень 11 класу загальноосвітнього навчального
закладу І-ІП ст. м. Херсона,
кандидат в дійсні члени МАН
Петрова Ніна Федорівна,
кандидат біологічних наук, доцент кафедри
ботаніки Херсонського державного університету
Ефективні методи вирощування дуба звичайного
Технічне оформлення тез:
- поля: ліве - 20 мм; верхнє - 20 мм; праве - 20 мм; нижче - 20 мм;
- шрифт: Тіmes New Roman;
- розмір шрифту: 14;
- міжрядковий інтервал: 1,5 пт;
- обсяг: 1 сторінка.

 

 

 

 

 

 

 

 

ПАМ’ЯТКА ЮНОГО НАУКОВЦЯ

Наукове дослідження - це процес вироблення нових знань, який характеризується об'єктивністю, доказовістю, точністю і можливістю відтворення.
І. Як підготуватися до проведення дослідження або експерименту
1. Оберіть тему:
- обирайте цікаву для вас та актуальну тему;
- прислухуйтесь при обранні теми до поради вчителя або керівника гуртка, який буде Вам допомагати виконувати наукове дослідження;
2. Осмисліть обрану тему:
- дайте собі час для осмислення суті обраної теми, у цьому питанні не можна поспішати;
- постійно думайте про обрану тему, намагайтеся розглядати місце та роль обраної Вами проблеми дослідження в оточуючому середовищі;
- сформулюйте тему коротко та так, щоб назва відповідала суті обраної проблеми і вказувала на мету дослідження;
- при формулюванні теми не використовуйте складну термінологію та слова "дослідження", "питання", "вивчення".
3. Зберіть інформацію:
- збирайте інформацію з усіх доступних для Вас джерел - наукових книг, журналів, статей, максимально використовуйте можливості комп'ютеру, мережі Інтернет;
- інформацію систематизуйте та розкладіть по конвертам, розпишіть по карткам тощо;
- робіть закладки та помітки (олівцем) у книгах;
- проаналізуйте зібрану інформацію, тобто з'ясуйте, чи існують вже засоби рішення обраної Вами проблеми, визначте позитивні та негативні сторони даних засобів, оцініть їх економічну вартість тощо.
4. Поставте проблему:
- на основі проаналізованої та систематизованої інформації сформулюйте власну проблему, визначте її цілі та завдання.
 

II. Як працювати з науковою літературою
1. Для отримання максимальної кількості корисної інформації при читанні дотримуйтесь певних правил:
- з'ясуйте назву книги або статті;
- зверніть увагу на рік випуску та видавництво, щоб визначити давність та достовірність матеріалу;
- розберіться в основному змісті книги та вичленіть факти, потрібні для Вашої роботи;
- знайдіть особливості матеріалу - нові або спірні факти, які підлягають перевірці або критиці;
2. При читанні рекомендується використовувати деякі поради психологів, наприклад:
- читайте без регресії, тобто не переглядайте очима текст, доки він не буде прочитаний весь, і лише після його осмислення можна перечитати знов;
- читайте без артикуляції, тобто не робіть зайвих рухів губами або язиком під час читання;
- читайте не окремими словами а змістовними блоками;
- під час читання виділяйте ключові слова та опорні пункти;
- під час читання прийміть зручну позу і будьте уважними;
- не читайте відразу після прийому їжі або коли Ви стомлені;
- робіть перерви під час читання - після кожних 20 хвилин читання робіть паузу 5 хвилин, після кожної прочитаної книги відпочивайте 20 хвилин.
ІІІ. Як провести науковий дослід або експеримент
При проведенні наукового досліду або експерименту обов'язково виконайте такі етапи:
- визначтесь, у який час (взимку, влітку, вдень, вночі тощо), при якій температурі, протягом якого терміну, якими засобами, скільки разів тощо Ви будете проводити дослід або експеримент;
- складіть перелік необхідного обладнання;
- підготуйте необхідні для проведення досліду або експерименту матеріали;
- проведіть дослід або експеримент;
- опрацюйте, систематизуйте та проаналізуйте отримані результати;
- обчисліть похибки отриманих результатів;
- порівняйте їх з існуючими результатами аналогічних дослідів або експериментів;
- сформулюйте висновки;
- оформіть письмовий звіт.
 

IV. Як писати та оформлювати науково - дослідницьку роботу.
1. Сконструюйте план науково - дослідницької роботи:
- у плані передбачте такі пункти:
вступ, який містить обґрунтування обраної проблеми дослідження (її актуальність, практичну значущість тощо), мету та конкретні завдання, які Ви ставите у своїй роботі, історичні відомості, опис існуючих рішень обраної Вами проблеми;
основна частина, у якій описується саме дослідження або експеримент, засоби його виконання, результати, отримані у результаті експерименту, їх порівняння з існуючими рішеннями проблеми;
висновки, де зазначаються основні висновки, які Ви отримали у результаті порівняння власних результатів з аналогічними дослідженнями у даній галузі, шляхи практичної реалізації зазначеної проблеми тощо;
- розподіліть на частини згідно з планом всі матеріали, які Ви зібрали під час роботи.
2. Напишіть чернетку:
- пишіть текст на одній сторінці аркуша;
- аркуші нумеруйте;
- не відступайте від змісту;
- якщо робота виявилась дуже об'ємною, вилучіть з неї все, що не розкриває тему.
3. Оформіть чистовик:
- віддайте готову чернетку науковому керівнику для редагування;
- підготуйте матеріали для чистовика. Наукова робота повинна мати певну структуру:
а) Титульний аркуш.
б) Зміст - план роботи з зазначенням розділів та підрозділів, номерів початкових сторінок.
в) Вступ, який має розкривати сутність проблеми, її актуальність і значущість. У вступі зазначаються мета та завдання роботи.
г) Основна частина, яка складається з розділів, що висвітлюють теоретичні питання та практичний експеримент.
д) Висновки, які відображують найбільш важливі результати, що були держані у роботі.
е) Список використаних джерел, який оформлюється відповідно до стандарту.
- відредагуйте написане, тобто перевірте, чи відповідає зміст роботи обраній темі, висновки - завданням дослідження або експерименту, виправте орфографічні, граматичні та стилістичні помилки;
- надрукуйте чистовик згідно з Умовами проведення Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів Малої академії наук України;
- підготуйте та оформіть додатки - таблиці, діаграми, графіки, фотографії, малюнки тощо.
 

V. Як готуватися до захисту
1. Загальні рекомендації:
- добре сприймається емоційний та короткий за тривалістю (не більше 10 хв.) виступ;
- використовуйте тільки зрозумілі для аудиторії терміні;
- добре сприймається розповідь, а не читання тексту;
- максимально використовуйте наочність;
- намагайтеся попередити можливі питання.
2. Техніка підготовки:
- складіть план доповіді, який повинен відповідати плану науково-дослідницької роботи;
- основну частину доповіді присвятіть висвітленню актуальності обраної проблеми, практичному призначенні власного винаходу або розробки та сконцентруйте головну увагу на власний внесок у вирішення даної проблеми;
- випишіть на окремі картки матеріал кожної частини, які Ви вважаєте за необхідне включити до доповіді, та розкладіть їх за порядком; проведіть попередній хронометраж Вашого виступу та доведіть його до потрібного часу;
- підготуйте чітку та яскраву наочність;
- заздалегідь продумайте, що і де буде знаходитись на місці, біля якого Ви будете виступати;
- проведіть тренувальні виступи перед дзеркалом, батьками, друзями, науковим керівником.
3. Рекомендації виступаючому:
- почніть свій виступ з привітання журі та аудиторії,
- огласіть Ваші ім'я та прізвище, навчальний заклад та клас або гурток, де навчаєтесь, назву Вашої роботи, прізвище, ім'я та по батькові наукового керівника Вашої роботи;
- будьте ввічливими до аудиторії протягом усього виступу, не повертайтесь до слухачів спиною, доповідайте голосно та чітко, ввічливо відповідайте на запитання та зауваження;
- намагайтесь чітко та зрозуміло відповідати на всі запитання.

По закінченню доповіді подякуйте аудиторії за увагу, а науковому керівнику - за допомогу.


ПРАВИЛА ОФОРМЛЕННЯ НАУКОВОЇ РОБОТИ
(Витяг з Державного стандарту України. ДСТУ3008-95)

1. Загальні вимоги
1.1. Роботу оформлюють на аркушах формату А4 (210x297 мм). За необхідності допускається використання аркушів формату АЗ (297x420 мм).
1.2. Роботу виконують машинописним або машинним (за допомогою комп'ютерної техніки) способом на одному боці аркуша білого поперу.
1.3. Текст роботи слід друкувати, додержуючись таких розмірів берегів: верхній, лівий і нижній - не менше 20 мм, правий - не менше 10 мм.
1.4. Під час виконання роботи необхідно дотримуватись рівномірної щільності, контрастності й чіткості зображення впродовж усієї роботи. У роботі мають бути чіткі, нерозпливчасті лінії, літери, цифри та інші знаки. Всі лінії, літери, цифри і знаки повинні бути однаково чорними впродовж усієї роботи.
1.5. Окремі слова, формули, ознаки, які вписують у надрукований текст, мають бути чорного кольору; щільність вписаного тексту має максимально наближувати до щільності основного зображення.
1.6. Розділи і підрозділи повинні мати заголовки. Пункти і підпункти можуть мати заголовки.
1.7. Заголовки структурних елементів роботи і заголовки розділів слід розташовувати посередині рядка і друкувати великими літерами без крапки в кінці, не підкреслюючи.
1.8. Заголовки підрозділів, пунктів і підпунктів роботи слід починати з абзацного відступу і друкувати маленькими літерами, крім першої великої, не підкреслюючи, без крапки в кінці.
1.9. Абзацний підступ повинен бути однаковим впродовж усього тексту роботи і дорівнювати п'яти знакам.
1.10. Якщо заголовок складається з двох і більше речень, їх розділяють крапкою.
Перенесення слів у заголовку розділів не допускається.
1.11. Відстань між заголовком і подальшим чи попереднім текстом має бути за
машинного способу - не менше ніж два рядки.
Відстань між основами рядків заголовку, а також між двома заголовками приймають такою, як у тексті.
1.12. Не допускається розміщувати назву розділу, підрозділу, а також пункту й
підпункту в нижній частині сторінки, якщо після неї розміщено тільки один рядок тексту.
2. Нумерація сторінок роботи
2.1. Сторінки роботи слід нумерувати арабськими цифрами, додержуючись наскрізної нумерації впродовж усього тексту роботи. Номер сторінки проставляють у правому верхньому куті сторінки без крапки в кінці.
2.2. Титульний аркуш включають до загальної нумерації сторінок роботи. Номер сторінки на титульному аркуші не проставляють.
2.3. Ілюстрації й таблиці, розміщені на окремих сторінках, включають до загальної нумерації сторінок роботи.
3. Нумерація розділів, підрозділів
3.1. Розділи, підрозділи, пункти, підпункти слід нумерувати арабськими цифрами.
3.2. Розділи роботи повинні мати порядкову нумерацію в межах викладення суті
роботи і позначатись арабськими цифрами без крапки, наприклад, 1, 2, 3 і т.д.
3.3. Підрозділи роботи повинні мати порядкову нумерацію в межах кожного розділу.
Номер підрозділу складається з номера розділу і порядкового номера підрозділу,
відокремлених крапкою.
Після номера підрозділу крапку не ставлять, наприклад, 1.1, 1.2 і т.д.
3.4. Пункти повинні мати порядкову нумерацію в межах кожного розділу або підрозділу.
Номер пункту складається з номера розділу і порядкового номера пункту або з номера розділу, порядкового номера підрозділу та порядкового номера пункту, відокремлених крапкою. Після номера пункту крапку не ставлять, наприклад, 1.1, 1.2 або 1.1.1, 1.1.2 і т.д.
Якщо текст поділяють тільки на пункти, їх слід нумерувати, за винятком додатків, порядковими номерами.
4. Ілюстрації
4.1. Ілюстрації (креслення, малюнки, графіки, схеми, діаграми, фотознімки) слід
розміщувати у роботі безпосередньо після тексту, де вони згадуються вперше, або на
наступній сторінці. На всі ілюстрації мають бути посилання у роботі.
4.2. Якщо ілюстрації створені не автором роботи, необхідно, при поданні їх у роботі, дотримуватись вимог чинного законодавства про авторські права.
4.3. Фотознімки розміром менше за формат А4 мають бути наклеєні на аркуші білого паперу формату А4.
4.4. Ілюстрації можуть мати назву, яку розміщують під ілюстрацією. За необхідністю під ілюстрацією розміщують пояснювальні дані (підрисунковий текст).
Ілюстрація позначається словом "Рисунок ______ ", яке разом з назвою ілюстрації
розміщують після пояснювальних даних, наприклад, "Рисунок 3.1 - Схема розміщення".
4.5. Ілюстрації слід нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в
межах розділу, за винятком ілюстрацій, наведених у додатках.
Номер ілюстрації складається з номера розділу і порядкового номера ілюстрації, відокремлених крапкою, наприклад, рисунок 3.2 - другий рисунок третього розділу.
5. Таблиці
5.1. Цифровий матеріал, як правило, оформлюють у вигляді таблиць відповідно до вимог.

5.2. Таблицю слід розташовувати безпосередньо після тексту, в якому вона згадується вперше, або на наступній сторінці.
На всі таблиці мають бути посилання в тексті роботи.
5.3. Таблиці слід нумерувати арабськими цифрами порядковою нумерацією в межах розділу, за винятком таблиць, що наводяться у додатках.
Номер таблиці складається з номера розділу і підпорядкового номера таблиці, відокремлених крапкою, наприклад, таблиця 2.1 - перша таблиця другого розділу.
5.4. Таблиця може мати назву, яку друкують малими літерами (крім першої великої) і вміщують над таблицею. Назва має бути стислою і відбивати зміст таблиці.
6. Примітки
6.1. Примітки вмішують у роботі за необхідності появлення змісту тексту, таблиці або ілюстрації.
6.2. Примітки розташовують безпосередньо після тексту, таблиці, ілюстрації, яких вони стосуються.
6.3. Одну примітку не нумерують.
Слово "Примітка" друкують з великої літери з абзацного відступу, не підкреслюють, після слова "Примітка" ставляють крапку і з великої літери в тому ж рядку подають текст примітки.
Приклад:
Примітка.
7. Виноски
7.1. Пояснення по окремих даних, наведених у тексті або таблицях, допускається
оформляти виносками.
7.2. Виноски позначають надрядковими знаками у вигляді арабських цифр
(порядковий номер) з дужкою.
Нумерація виносок - окрема для кожної сторінки.
7.3. Знаки виноски проставляють безпосередньо після того слова, числа, символу,
речення, до якого дають пояснення, та перед текстом пояснення.
Текст виноски вміщують під таблицею або в кінці сторінки й відокремлюють від таблиці або тексту лінією довжиною 30-40 мм, проведеною в лівій частині сторінки.
Текст виноски починають з абзацного відступу з мінімальним міжрядковим інтервалом.
Приклад:
Цитата в тексті: "Він базується на використанні інтуїтивного прогнозування за методом Дельфи*".
Відповідне подання виноски:
______________________
* У стародавньому місті Дельфі жреці змагались у пророкуванні майбутнього. Метод, який названо ім'ям цього міста, спочатку використовувався для "прорікання" часу настання події, що прогнозувалася. Він не допускає прямих контактів між експертами.
9. Посилання
9.1. Посилання в тексті роботи на джерела слід зазначати порядковим номером за переліком посилань, виділеним двома квадратними дужками, наприклад. "У роботах [1-7]..."
Допускається наводити посилання на джерела у висновках, при цьому оформлення посилання має відповідати його бібліографічному опису за переліком посилань із зазначенням номера.
Приклад:
Цитата в тексті: "... у загальному обсязі робочого часу частка інформаційної роботи перевищує 70% [6]*".
Відповідний опис у переліку посилань:
6. Автоматизація робіт в установах //ТПЕР. - №4. - М: Мир, 1983. - С. 66-76.
Відповідне подання виноски:
* [6] Автоматизація робіт в установах //ТПЕР. - №4. - М: Мир, 1983. - С. 66-76.

10. Додатки
10.1. Додатки слід оформлювати як продовження роботи на його наступних сторінках,
або у вигляді окремої частини, розташовуючи додатки в порядку появи посилань на них у
тексті роботи.
10.2. Якщо додатки оформлюють на наступних сторінках роботи, кожний такий
додаток повинен починатися з нової сторінки. Додаток повинен мати заголовок,
надрукований вгорі малими літерами з першої великої симетрично відносно тексту сторінки.
Посередині рядка над заголовком малими літерами з першої великої повинно бути
надруковано слово "Додаток " і велика літера, що позначає додаток.
10.3. Якщо додаток (додатки) оформлюють окремою частиною роботи, такий додаток
повинен мати титульний аркуш.
Титульний аркуш такої частини оформлюють згідно з вимогами 10, у цьому разі після номера частини повинні бути надруковані великими літерами слово "ДОДАТОК " та його назва (якщо є), або слово "ДОДАТКИ".
10.4. Додатки слід позначати послідовно великими літерами української абетки, за
винятком літер Ґ, Є, З, ПІ, ї, Й, О, Ч, Ь. наприклад, додаток А, Додаток Б і т.д.
Один додаток позначається як додаток А.
10.5. Додатки повинні мати спільну з рештою роботи наскрізну нумерацію сторінок.
Практичні поради промовцеві:
1) з привітальним словом зверніться до голови журі, членів журі та аудиторії (наприклад: "Шановні голова та члени журі! Шановні слухачі!");
2) представте cебе, назвіть прізвище, ім'я, по-батькові, місце навчання (наприклад: "Мене звати Іванова Катерина Олександрівна, учениця 11 класу загальноосвітнього навчального закладу №10 м. Херсона");
3) виразно, чітко назвіть тему науково-дослідницької роботи (наприклад: "Дозвольте мені представити вашій увазі науково-дослідницьку роботу на тему...");
4) змістовно розкрийте актуальність роботи, сформуйте мету, завдання, предмет і об'єкт дослідження, методи дослідження;
5) коротко розкрийте шлях реалізації основних завдань роботи, обов'язково зробіть належні висновки та підкресліть практичну значимість вашої роботи;
6) не забудьте подякувати аудиторії за увагу;
7) пам'ятайте: доповідь має тривати 7- 10 хвилин і не більше.
Отже, щоб не виникло непорозумінь під час спілкування, слід узгоджувати несловесні засоби із словесними, адже дослідження свідчать, що невербальні сигнали справляють вплив утричі більший ніж слова.



 

Коментувати можуть тільки зареєстровані користувачі
.